کد خبر: 1224639
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
یک چهره سیاسی لبنانی با اشاره به اینکه اقدام نظامی اخیر ایران در پاسخ به صهیونیست ها، نوعی دگرگونی در سطح درگیری محسوب می شود، این اقدام را حتی مهم‌تر از 7 اکتبر دانست. این در حالی است که معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم اخیرا در تشریح ابعاد عملیات وعده صادق به این نکته اشاره کرده بود که  ایران توانایی های ثبات آفرین خود را بدون وابستگی به دیگران کسب کرده و ایران به کشورهای منطقه اجازه نمی دهد که امنیت منطقه را مختل کنند.

جوان آنلاین: واکنش‌های منطقه به عملیات وعده صادق همچنان ادامه دارد.وئام وهاب  وزیر سابق لبنانی و رئیس حزب توحید عربی در گفت و گو با شبکه المیادین در اشاره به واکنش تنبیهی ایران به تعرض اخیر صهیونیست ها به کنسولگری ایران در سوریه که به شهادت شماری از مستشاران ایران منجر شد، گفت: «گرچه ایران تاکنون گام‌های زیادی برای حمایت از مقاومت برداشته که هیچ کشور عربی جرأت انجام آن را هم نداشته، اما به نظر من، این پاسخ مهم‌ترین گام اتخاذی ایران در این خصوص بود.» وی در ادامه گفت که پس از بستن سفارت اسرائیل در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی، پاسخ اخیر به رژیم صهیونیستی مهمترین گام جمهوری اسلامی علیه این رژیم به شمار می‌رود. این وزیر سابق لبنانی گفت که برخی  واکنش ایران را یک عمل نمایشی توصیف می‌کنند یا می‌گویند که این پاسخ آن چیزی که می‌بایست نبود. اما این تنها یک پاسخ نیست، بلکه نوعی دگرگونی در سطح درگیری است، زیرا ایران جرأت حمله به اسرائیل و حامیانش را نشان داد. لذا این حمله ایران در معنای سیاسی آن و نتایج آتی آن حتی مهمتر از هفتم اکتبر است.»


وزنه ثبات ساز در حوزه خلیج فارس و شامات
علی باقری کنی دوشنبه شب و در جریان گفت وگوی ویژه خبری این موضوع را از منظر استقلال نظامی ایران مورد توجه قرار داد. وی در اشاره به اینکه ایران توانمندی ثبات ساز نظامی خودش را از جایی اجاره نکرده و وابستگی به کسی ندارد، گفت: « اگر این توانایی از جایی گرفته بود باید بالاخره منافع آن طرفی که این توانمندی را در اختیار ایران قرار داده ، رعایت شود. این داشته و سرمایه ایرانی است و لذا صرفا ما به دنبال امنیت ملی خودمان هستیم صرفا به دنبال صیانت از تمامیت ارضی خودمان هستیم لذا این داشته خودمان را برای آن به کار می گیریم. این برای کشورهای منطقه هم اطمینان بخش هست.» وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران وزنه ثبات ساز در حوزه شامات و خلیج فارس ایران وزنه ثبات بخش بین مناسبات در خلیج فارس و منطقه شامات است؛ عملیات وعده صادق تبلور  این نقش ثبات ساز بین حوزه خلیج فارس و حوزه شامات بود.»


معاون سیاسی وزارت امور خارجه  به این نکته اشاره کرد: « کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران هم قدرت و هم این اراده را دارد که به مخل امنیت منطقه اجازه ندهد امنیت منطقه را مختل کند. جمهوری اسلامی به کسی اجازه شیطنت، اشتباه یا دیوانگی در منطقه را نمی دهد. هزینه ی بی ثباتی را باید طرفی بدهد که ثبات زدا است. همه ما یعنی کشورهای حوزه ی  خلیج فارس بر این نکته اذعان داریم که  مناسبات سیاسی مبتنی بر اعتماد متقابل باید با روابط مستحکم و به هم پیوسته ی اقتصادی تضمین بشود که لازمه آن ثبات و امنیت است. ایران در این قضیه نشان داد  که ضامن این امنیت است. این برای کشورهای منطقه اطمینان بخش است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار